Bali - průzkum vnitrozemí

3. 07. 2013 1:56:41
Ráno jsme si pěkně přispali. Chlapík z agentury nás měl vyzvednout až v 10:30. V pohodě jsme dali snídani a v 10:30 přesně už stálo před hotelem auto. Náš průvodce a zároveň řidič se jmenoval Agus. Nasedli jsme do postarší, ale celkem ok Toyoty a vyrazili do permanentní dopravní zácpy na Bali. Cestou jsme si povídali s Agusem a bylo to moc zajímavé. Vykládal nám o hinduismu na Bali, o kastách a prakticky o všem z běžného života. Asi po hodině jsme zastavili na kávové plantáži. Hned jak auto zastavilo, už nám otvírá dveře jeden mladík z farmy a začala prohlídka. Bylo to moc zajímavé, procháželi jsme takovou polodžunglí a on nám ukazoval všechny možné rostliny. Nejdříve kávovník, ukázal nám rozdíly mezi arabikou a robustou, poté další plodiny co pěstují tzn. kakaovník - ten jsme dokonce ochutnali, vanilku, různé druhy ovoce, skořici, banánovník atd.
kávové bobky cibetky
kávové bobky cibetkyKim Štěpánková

Poté jsme přišli do takové minichaloupky a tam nějaká paní a asi její dcera nám předvedly tradiční způsob pražení kávy. Průvodce nám vše vysvětlil, ještě jsme si zkusili drcení zrnek kávy..:-) A pak nám ukázal plnou ošatku, jak on říká "coffee luwak faeces". Nejdřív nechápeme, ale hned nám to secvakne. Cibetková káva. Nejsme žádní znalci kávy, ale o této kávě už asi slyšel každý. Luwak (zřejmě česky cibetka) je zvíře, co vypadá jak nutrie a ta se živí kávovými boby. Nicméně je tak šikovná, že sežere jen ty nejlepší boby, co rostou a ty ostatní nechá být. Pak to po čase vyloučí, ty její bobky se promyjou, zrnka se vysbírají, vyloupají a dál už je to stejné jak u normální kávy. No každopádně vím, že se jedná o superdrahou záležitost, ale prý je to jedna z nejlepších káv.

No po vyfocení a výkladu nás zavedl ke stanovišti s ochutnávkou. Na stole byla termoska s horkou vodou a před námi asi 15 lahviček s různými kávami a kořením. Nejdříve opět výklad co je co, nezapomíná nám připomenout, že vše je 100% přírodní a jimi vypěstované, a už ochutnáváme vše možné. Celá ochutnávka je zdarma, jen potom se ptá, zda chceme také cibetkovou kávu, tak říkáme že samozřejmě. Jeden malý šálek je za 50 000 INR (100 Kč). Jak jsem již zmínil, nejsme znalci kávy, ale ta cibetková je opravdu jinačí. Má takovou velmi jemnou chuť. Nicméně ani ta normální jejich arabika dle mého názoru nebyla vůbec špatná. Pak jsme ochutnali speciální čaje, které zde vaří z usušených a rozdrcených koření. Úplně mě uchvátil čaj zázvorový (síla ani chuť se nadala srovnat s tím, co si doma vyváříme z kořene zázvoru) a poté něco, co jsem poprvé okusil zde, a to byl čaj kurkumový. Opět, super záležitost. Ostatní jako ibiškový, vanilkový atd. byly také dobré, ale ty první dva byly nejlepší. Pak jsme se šli podívat na cibetku. No vypadá trochu strašidelně s těma hnědýma (hnědo-červenýma) očima, ale asi byla na turisty zvyklá, takže byla klidná. Pak už samozřejmě následovala návševa lokálního obchodu. Hned jsem pořídil zázvorový a kurkumový čaj a ještě nějakou kávu na doma. Co mě překvapilo, že v této chajdě uprostřed polodžungle jsem mohl platit kartou..:-) jj, pokrok nezastavíš..:-)

Pak už jsme zase nasedli do auta a vyrazili na prohlídku "royal family temple of Taman Ayun". Asi za 30 min. jsme tam byli. Je to poměrně rozsáhlý komplex budov ze 17.století. Agus nám vysvětlovat princip hinduistických slavností a jak se pohřbívá atd. Prohlédli jsme si komplex, udělali pár fotek a vyrazili na další naši zastávku a to Ulun Danu Bratan Temple, chrám na břehu jezera. Chrám byl už poměrně vysoko - nad 1000 m.n.m. Okolí bylo opravdu hezké, klidné jezero lemované zelenými horami a uprostřed tento komplex chrámů. Chvíli jsme tam odpočinuli a pak vyrazili na oběd. Řekli jsme Agusovi, že chceme někam, kde nejsou turisti, někam kde jedí místní. No nějak se mu to nelíbilo, furt mlel něco o tom, že nás musí vzít někam kde bude "safe food". No nakonec nám zastavil v jedné restauraci, ze které byl krásný výhled na kaskádovitá rýžová pole, nicméně byl to systém bufet...:-/ No už jsme tam byli, tak jsme se najedli. Účet byl opravdu moc pěkný - 300 000 INR (600 Kč) za 2 obědy a jedno pivo. Musím říct, že jsem byl pěkně naštvaný a taky jsem mu to řekl, že to bylo pěkně na ho..o.

Další zastávka byla Alas Kedaton - monkey forest. Jen co jsme tam přijížděli, už na parkovišti bylo snad sto opiček. Vystoupili jsme a hned u nás byla nějaká paní a ujala se nás. Začala nás provádět a vše vysvětlovat. U vstupu jsme si koupili burské oříšky jako povolené krmení pro opice a šli jsme dovnitř. Kolem vás se najednou míhaly stovky opic a asi tušily, že bude něco dobrého. Průvodkyně nám vykládá, že tam žije přes tisíc opic a že tam jsou 3 velké klany, které občas mezi sebou bojují. Je obdivuhodné, že mezi těmi všemi opicemi dokáže rozeznat vůdce jednotlivých band a kdo je zasloužilá matka a kdo je děda atd. Také jsme zkusili jim dát ty oříšky. Hned jak jsem jeden podal, už mi visela opice na zádech..:-) No alespoň byly nějaké zajímavé fotky. Po prohlídce jsme teprve pochopili, že naše průvodkyně (která mimochodem uměla velmi dobře anglicky) nebyla žádná průvodkyně, ale majitelka jednoho z přilehlých krámků a že jako odměnu za svoje služby nás vede na prohlídku svého obchůdku a doufá, že něco koupíme..:-) Jak jsme to tak sledovali, byl to poměrně zaběhutý systém, kdy se všechny majitelky těchto obchodů pravidelně střídaly. No šli jsme se tam podívat a nic extra tam nebylo, tak už jsme chtěli odejít, ale paní byla opravdu taková vstřícná a hodná, tak jsme nakonec koupili nějaký dárek domů, tak byla spokojená a my taky.

Dále jsme pokračovali na Tanah Lot, což je část pobřeží s pár chrámama, kam se jezdí na západ slunce. Všude opět spousty lidí. Bylo trochu zataženo, takže jsme to moc nevychytali. Nicméně nějaké fotky jsme pořídili. Je to tam hezké, zapadající slunce a v pozadí to pobřeží s chrámem. Pak už jsme vyrazili domů. Když jsme dorazili do Kuty, chtěli jsme také zkusit nějakou jinou restauraci než jen Night Market, tak jsme zkusili jednu doporučenou LP Warung Made. Bylo narváno a měli jsme štěstí, že jsme ukořistili poslední stolek. Objednali jsme zase nějaké sea food a bylo to výborné. Ceny o něco vyšší než na trhu, ale celkem přijatelné. Po večeři jsme už jen šli na pokoj a spát. Zítra vstáváme brzy. Agus nás vyzvedne v 8:00.

Fotografie : http://oldrichstepanek.rajce.idnes.cz/Bali/

Autor: Oldřich Štěpánek | středa 3.7.2013 1:56 | karma článku: 12.22 | přečteno: 742x

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.91 | Přečteno: 481 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 584 | Diskuse

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 233 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Dočasný světoběžník ... :-)

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...