Son La - Dien Bien Phu - Lai Chau, hrozná cesta s krásnou krajinou

Vstáváme opravdu v 6:00. První co uděláme je, že koukneme z okna. Bohužel - prší. Ne tolik, jako když jsme přijeli, ale dost na jízdu na motorce. Měli jsme několik variant cest. Chtěli jsme se kouknout do Dien Bien Phu a potom to vzít rovnou na Lai Chau - nicméně je to hrozivých 350 km horských serpentin. Tato varianta by byla, jen kdyby bylo dobré počasí. V případě deště bychom vynechali Dien Bien Phu a jeli rovnou - bylo by to asi o 90 km kratší. Takže volíme druhou variantu. V klídku vstáváme, už nás zas tak nic moc nehoní. Jdeme na snídani. Dáváme Bun Ca - nudlová rybí polévka. Bylo to docela dobré. Stále prší. V klídku si balíme, kupujeme pláštěnku na naši krosnu a upevňujeme ji na motorku. Potom do pláštěnek balíme sebe, platíme hotel a vyrážíme.

bahnitá cesta do Lai Chau

Krajina je krásná, navíc po desti kilometrech přestává pršet. Sundaváme pláštěnky a jedeme dál. Následuje cca 70 km nejkrásnější horské scenérie, co jsme zatím viděli. Cesta dobrá, silnice kvalitní, bez děr. Užíváme si to maximálně. Silnice vede přes hory, takže nejdříve šplháme nahoru a poté následuje sjezd. Pěkně nám praská v uších. Je to opravdu krása. Každou chvíli zastavujeme a fotíme. Asi v 10:00 dorážíme na rozcestí. Doleva je to na Dien Bien Phu, doprava přímo na Lai Chau. Chvíli odpočíváme. Nasedáme opět na motorku a najednou Kimíček začne... "a co kdybychom jeli do Dien Bien Phu, když už jsme tak blízko"..:-) A že by to chtěla vidět atd. atd. No nic, nezbývá mně nic jiného než směr Dien Bien Phu. Tímto jsme se odsoudili k závodu s časem. V Lai Chau musíme být do setmění. Je to konec světa a nechtěl bych v noci bloudit tady po horách.

Žhavím motor a vyrážíme. Do Dien Bien Phu je to z rozcestí 88 km. Je mi jasné, že tady musím nahnat čas, který jsme ztratili ráno, takže jedeme s větrem o závod. Krajina je tady méně hornatá. Spíše se jede v údolí, ale zatáčky jsou pořád. Okolí krásné, ale na cestu ze Son La to nemá. Dorážíme do Dien Bien Phu v rekordním čase - za hodinu a půl. Zdá se to jako nic moc, ale věřte, že za celou cestu nás nikdo neměl šanci předjet. Ušetřili jsme tak půlhodinu, přesně na oběd. Stavíme v jedné restauraci a dáváme nějakou rýži, maso a zeleninu. Moc se nezdržujeme a vyrážíme na krátkou obhlídku města na motorce. Město je opravdu pěkné, jezdí sem mraky Frantíků - takže jsou tu vystavěné hotely a vše je laděné dosti pro Frantíky. Nejzajímavější zde je asi muzeum bitvy u DBP a kopec A1, kde byla francouzská posádka.

Jdeme se tedy podívat k muzeu. Bohužel je kolem 13:00 a mají zavřeno. Koukneme alespoň po okolí. Před muzeem jsou nějaké vraky vojenských vozidel a děl. Vietnamci tenkráte dlouhou dobu ostřelovali DBP z vrcholků okolních kopců, je to tady totiž v pěkné kotlině. Francouzi totiž nevěřili, že Vietnamci dokáží dotáhnout ta těžká děla až na vrcholky hor – no, chyba..:-) Tenkrát zde zahynulo cca 16 000 francouzských vojáků a 2x tolik Vietnamců.

video : http://www.youtube.com/watch?v=xGhTDg-7PZU

No nic, čas nás dosti tlačí, takže tankujeme a vyrážíme. Máme před sebou ještě 200 km. Prvních 50 km je ok, cesta plus mínus dobrá, také je to spíše v údolí, ale pak to začíná. Máme záložní plán, že když to nebudeme stíhat – přespíme v městečku na půli cesty – Muong Lay. Druhá polovina cesty do Muong Lay je opravdová noční můra. Asfalt tu střídá kamenitá cesta, kamenitou cestu tu střídá cesta posázená stovkami děr a tu střídá cesta tvořená půlmetrem bahna. Hrůza. Jsme celí špinaví od bahna. Nechápu, jak tudy může projet kamion. Bez crossky si to vůbec nedokážu představit. Domorodci tudy jezdí na mopedech, nechápu. Také občas zapadnou nebo se vyválejí. Tato hrůzná cesta je navíc jedna zatáčka vedle druhé. Jedeme, jedeme, spíše silou vůle polykáme kilometr za kilometrem. Jsem už dost unavený, řízení v tomto terénu se spolujezdcem a ještě bagáží je opravdu velmi, velmi náročná záležitost.

Chvíli si pohrávám s myšlenkou, že nakonec do Lai Chau nedojedeme a přespíme v Muong Lay. Je to tu celé rozkopané také kvůli stavbě nějaké megapřehrady. No jedeme jedeme a Muong Lay nikde. Míjeli jsme jen nějakou osadu s dřevěnýma domkama. Stavíme u jednoho obydlí na ice tea a ptáme se, kdeže je Muong Lay. Tak prej jsme to museli minout asi před deseti kilometry..:-) no, asi to byl ten shluk chalup..:) no nic, musíme to dát. Musíme dojet do Lai Chau. Je asi 15:30 a vyrážíme. Zadky nám už obstojně dřevění..:-) Cesta dál se line naprosto ve stejném duchu jako dosud. Mám ruce úplně vymlácené od těch výmolů, bahno máme také všude. Konečně značení Lai Chau 35 km. Tak těchto 35km jsme jeli hodinu a půl. Cesta naprosto rozmlácená, obrovské díry úplně všude. Naprosto rezignovaně a za postupného ubývání světla jedu cestou necestou. Všechny předjíždím, tlumiče dostávají jeden náraz za druhým. Už je mi to jedno, hlavně ať tam dorazíme. Je to nekonečná cesta. A hlavně cestou nikde žádná vesnice, nic. Chvíli začínám pochybovat, jestli nejedeme špatně – to by nás asi opravdu dorazilo. Navíc navigaci jsem nastavoval já, tak to by Kimíček zase jednou měla žolíka v rukávu..:-) že bychom museli jet zpátky.:-) Jediné, co mě uklidňuje, je relativně silnější provoz. Konečně, z hor a lesů se vylouplo město. A je to Lai Chau..:-) Ta šílená cesta pokračuje i ve městě..:-) Všichni, co tu jezdí, jsou stejně od bahna jako my.:-)

Jedeme a koukáme na nějaký hotel. Spatříme Guesthouse, tak se jdeme zeptat. Naše zadky se po několika hodinách opět začínají prokrvovat..:-) Nabízí pokoj za 150 000 VND. Teď už ani nepřemýšlíme, že bychom hledali něco jiného. Konečně..:-) jsme na pokoji. První co musíme udělat – v koupelně pereme naše hadry z největšího bahna a opět instalujeme nouzovou sušičku pod větrák. Po sprše si konečně jdeme na pořádnou večeři. Zalézáme do jedné restaurace, vypadá docela dobře, je tam i wi-fi. Chceme menu, tak opět..:-) nemají. Paní vyzývá Kimi, ať se jde kouknout do kuchyně, co tam maj..:-) No tak jde, něco objednáváme. Nakonec to není špatné. Dáváme 2 piva Ha Noi a poté se jdeme projít. No – na ulici není nic moc. Pár krámu co jsou všude. Kupujeme alespoň další pláštěnku na batoh. Cestou na hotel se ještě zastavujeme na drink v té samé restauraci, akorát v prvním patře. Tam je jakoby bar. Objednávám vodku. Načeš číšník přináší lahev..:-) Tohle jsem dodnes na Vietnamu nepochopil. Pokud se sem vydáte – rozlučte se s panákem whisky před spaním, pokud nevypijete lahev. Panáky se, kromě letovisek, neprodávají. Můžete si koupit jen celou lahev a tu tam vypít nebo případně odnést domů… No nic, tak dávám ještě jednoho Ha Noi a Kimíček čerstvý mangový džus. Vypijeme to a jdeme padnout za vlast na hotel..:-)

Závěr : Tato trasa je extrémně náročná a pokud nemáte dostatek zkušeností s řízením motorky, vůbec se o to t.č. – 4/2011 – nepokoušejte. Více než polovina cesty je prakticky pro člověka zvyklého na evropské silnice nesjízdná. Hlavně úseky s půlmetrem bahna a padesátimetrovým srázem 2m od vás jsou extrémně nebezpečné. Poslední úsek do Lai Chau, nevím jestli opravovali, nebo jestli je to tak normální, ale je to sjízdné rychlostí vyšší než 20km/h pouze na crossce. Možná za pár let, jestli to opraví, to bude krása tudy jet, ale t.č. to byla asi nejobtížnější záležitost, kterou jsem za těch 12 let ježdění na velkých motorkách zažil. Pravda, nejezdním na crosskách, ale na silničních motorkách, ale i tak. Možná to také bylo umocněno tou dlouhou cestou - 350 km je hodně na crossce. Co každopádně stojí za to, je cesta ze Son La na rozcestí k Dien Bien Phu. Zatím určitě nejkrásnější pohledy z našeho výletu.

Fotografie : http://mudrolin.rajce.idnes.cz/29.4._Son_La_-_Lai_Chau/

Autor: Oldřich Štěpánek | čtvrtek 5.5.2011 4:32 | karma článku: 10,56 | přečteno: 1520x

Gili Ayer - opravdový ráj Indonésie

Ráno jsme podle instrukcí byli v 8:30 připraveni po snídani k odjezdu na Gili Ayer. Měl nás vyzvednout chlapík od Mr. Hardyho. Nikdo nikde, jen parta Amíků, kteří si dali snídani před Rinjani trekem. Bolely nás nohy tak, že jsme sotva chodili. Amíci zmerčili, že Rinjani asi máme za sebou, tak začali vyzvídat. Hrozně se divili, že nahoře je dost zima a že v kraťasech to rozhodně nebude žádný med. Nakonec z nich vylezlo, že jim nikdo nic neřekl a že mají jen věci na pláž..:-) No začali být dost nerudní na svého průvodce, načež je uklidnil, že hned další zastávka je u obchodu, kde vše můžou dokoupit..:-) No zajímavá obchodní taktika..:-) Určitě z majitele obchodu něco kápne, ale chudáci ti Amíci. Náš chlapík furt nikde. Zašel jsem za Holanďanem, jestli nemá číslo na Mr. Hardyho. Tak mu zavolal a že prý jeho člověk za chvíli dorazí. No nakonec jsme čekali až do 10:00, než se objevil. Objednal nám koňský povoz a odvezl do přístaviště. Tam nám koupil 2 lístky na veřejnou loď na Gili Ayer – mimochodem tuším 8 000 IDR za jednoho. Funguje to tam tak, že když je dostatek lidí a nákladu na loď, tak vyrazí. Naštěstí nás bylo už dost, takže asi za 10 min jsme se nalodili. Cesta trvala cca 10 minut, bylo to kousek. Jakmile jsme vystoupili, hned byl u nás chumel náhončích nabízejících „transport“ koníkem s povozem. My ale vyrazli pěšky podél pláže.

28.7.2013 v 8:49 | Karma: 12,44 | Přečteno: 646x | Diskuse| Cestování

Výstup na Rinjani - drsný indonéský trek

Ráno jsme vstali už v 8:00, dali si snídani a už nás vezl chlapík na motorce k přístavišti rychlých lodí. Tam jsme se asi s půlhodinovým zpožděním nalodili a vyrazili. Loď vypadala docela dobře, nově. Byla narvaná do posledního místa. Když jsme vyrazili, zapnul jsem GPS na mobilu. Zajímalo mne, kolik tedy „fast boat“ vlastně jede. Tak co jsem sledoval, jela maximálně 50km/h, což na loď je asi dost..:-) Za hodinu a čtvrt jsme dorazili do přístavu Senggigi na Lomboku. Tam už na nás čekal smluvený řidič s nápisem „Olda“..:-) Došli jsme k autu a vyrazili. Řidič byl v pohodě. Zastavil nám, když jsme chtěli fotit, vyprávěl nám, co kde je a kde se co staví a tak. Pak jsme cestou viděli perlovou farmu a Kimíček asi chtěla doplnit svoji sbírku či co, tak jsme se tam zajeli podívat. Perly měli hezké, ale ne úplně černé, tak nakonec nic nevybrala.

17.7.2013 v 19:39 | Karma: 12,03 | Přečteno: 3221x | Diskuse| Cestování

Mount Ijen - peklo sirného dolu

Ráno opět v 3:30 budíček, sbalili jsme všechny věci, jelikož na hotel se už vracet nebudeme. Byla pro nás připravená balíčková snídaně a kafe. Tak jsme něco dali do žaludku a vyrazili jsme. Asi po hodině jízdy jsme přijeli k úpatí Mt. Ijen. Byla ještě tma, takže jsme nasadili čelovky a vyrazili. Čekal nás asi hodinový výšlap k vyrcholku kráteru. Cestou nahoru už jsme potkávali první nosiče síry. Ijen je totiž známá hlavně pro důl na surovou síru, který se nachází u sopečného jezera. Viděl jsem už několik dokumentů v ČR o těchto nosičích. Jejich náklad je cca 80 kg síry a tu musejí přímo z dolu dostat na vrchol kráteru a poté ještě sejít dolů ze sopky. Toto prý absolvují 2-3x denně. No ukrutná práce a jen za pár babek.

10.7.2013 v 1:52 | Karma: 11,00 | Přečteno: 825x | Diskuse| Cestování

Mount Bromo - nejznámější sopka Jávy

Ráno jsme vstali v 7:00, zabalili věci a šli na snídani. V 8:00 nás měl vyzvednout minibus a měli jsme vyrazit na náš třídenní trip. V pohodě snídáme a najednou v 7:30 už u nás stojí náš řidič. Že prej odjezd je v 7:30..:-) No, trochu nám to asi popletli v té agentuře. No nic, tak že prý vyzvednou ještě nějaké hosty a zastaví se za chvíli. Tak jsme do sebe naházeli tousty a kafe a po chvíli jsme už nastupovali do našeho vozítka. Bylo už narvaný turistama - resp. byl to minivan, takže vzadu bylo už asi 10 lidí. Jediná volná místa byla vedle řidiče. Usadili jsme se a vyrazili. Pásy nebyly k dispozici, tak jsme si připadali každých 5 minut jako kamikadze. Ale asi po hodině jsme si na tu jejich zběsilou jízdu v protisměru zvykli a už ji ani nevnímali. Dle itineráře nás dnes čeká 10 hodin jízdy. Jedeme z Yogyakarty až k úpatí Mount Bromo.

9.7.2013 v 1:14 | Karma: 12,15 | Přečteno: 1344x | Diskuse| Cestování

Borobudur a Prambanan - rovníkové památky UNESCO

Ráno jsme vstávali už v 3:30, sbalili si věci a v 4:00 už nás vyzvedával přímo spolumajitel Rumah travel – sympatický Holanďan a jeho zřejmě partnerka z Indonésie, která hovořila anglicky. Za 15 min jsme nabrali ještě jeden pár z Holandska a vyrazili jsme. Většina těchto výletů míří na svítání slunce na Borobudur, nicméně my jsme vyrazili na vyhlídku naproti sopce Merapi. Dorážíme tam asi kolem 5:00. Jsme tam sami, je to taková malá vesnička. Před námi se rozprostírá nádherný pohled do údolí, kde vzadu se tyčí dvě sopky – jedna z nich je Merapi. Pod nimi v mlžném oparu prosvítá džungle.

8.7.2013 v 1:15 | Karma: 9,04 | Přečteno: 573x | Diskuse| Cestování

Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou

29. dubna 2024  7:35

V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...

Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem

29. dubna 2024  6:53

Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...

Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky

29. dubna 2024  6:33

Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Soud začal řešit podvod století za 2,4 miliardy. Okradených jsou tisíce

29. dubna 2024  6:21

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dočasný světoběžník ... :-)