Hoi An - krásné město se stovkami krejčovských dílen

Ráno naštěstí vstáváme až v 9:00. Toto jsem si vynutil, jelikož vstávání v 6:00 v kombinaci s psaním blogu do 2:00 mě už přestalo dělat dobře..:-) Oblékáme se, je zde krásně – tak 30 stupňů ve stínu a trochu menší vlhkost než v Nha Trang. Jdeme na snídani – dávám si místní speciatu – Cao Lau, takové nudle s masem a zeleninou - jak jinak. Poté vyrážíme do města. Ještě bych měl trochu představit město Hoi An – dříve to byl nejvýznamnější přístav Vietnamu, nyní tuto jeho funkci přebral přístav v Da Nangu, takže nyní je to už jen překrásné malebné městečko – resp. vzdálenější čtvrť Da Nangu (takové Průhonice..:-). Centrum města patří k dědictví UNESCO a je opravdu krásné. Malé domky, pagody, starobylé obydlí u řeky, japonský most atd. To vše jsme měli naplánované, že uvidíme. Nicméně Hoi An je dnes hlavně velmoc krejčovství. Je jich tu snad několik set. Ušijou vám na co si usmyslíte. Ukážete si na model od Prady? No problem. Do 24 hodin to máte přichystané přesně na míru ušité. Opravdu neskutečné. Co z toho vyplývá? Po snídani jsme šli na prohlídku města a samozřejmě první naše kroky mířily do jednoho krejčovství. Tam jsme strávili asi 4h. Pak jsme pokračovali do dalšího, další 2h a tak dále a tak dále. No prostě to shrnu – za 8h v Hoi Anu jsme utratili 15 000 Kč.

jedno z několika set krejčovství v Hoi An

Jen pro představu co jsme za to pořídili :

Kimíček : 4x na míru šité letní šaty 100% přírodní hedvábí s výšivkou vietnamských motivů, 1x kašmírový kostým na kongresy, 1x kašmírová sukně + top z katalogu, 1x šálový přehoz ze 100% přírodního hedvábí, 3x na míru dělané !!! celokožené boty : kozačky, společenské boty a lodičky a 1x překrásný vietnamský tradiční oděv – Ao Dai z vyšívaného hedvábí + 1x župan s vyšívanými motivy ze 100 % přírodního hedvábí + noční košilka

Já : 1x na míru šitý kašmírový oblek + 1x na míru dělané celokožené společenské boty + 1x na míru šitá kožená bunda z prvotřídní hověziny

Zkuste to spočítat a koupit si to v ČR. Ještě jednou dodávám, že věci byly hotové od 8h do 24h od objednávky. Poté byly zkoušky, opravy a nakonec jsme si to vše perfektně sednoucí odnesli na hotel. Hoi An je prostě město, kam šetřilkové nesmějí jezdit. Je to tu neskutečné. Jen tak jsem odhadoval, že kdybychom si to nechali takhle dělat v ČR – byl bych zvědav, jestli bysme se vešli do 50 000 Kč. Po vydrancování všech našich zbývající peněž nám nezbylo nic jiného, než jít hledat bankomat. Bankomaty jsou ve Vietnamu ÚPLNĚ všude. Skoro na každé ulici. Bohužel pro utrácivé turisty – 90% z nich nabízí maximální výběr 2 000 000 VND, což při náročnosti mojí drahé jediné je zoufalé málo..:-) Nakonec jsme našli bankomat Agrobank – a ten vydával 5 000 000 VND, poplatek je většinou od 20 do 30 000 VND za výběr. Vybíráme tedy deset mega a konečně si jdeme prohlédnout centrum města…Kupujeme lístek za 40 000 VND – jsou v tom vstupy asi do 4 památek. Pomalu si to vše procházíme – jsou tu hlavně starobylé domy, pagody a čínské kongregační sály. Jsou opravdu hezké. V několika zapalujeme kadidla. Největší a nejhezčí z nich je kongregační sál Číňanů z Fujianu. Dále procházíme městským tržištěm – opět, prodávají vše možné i nemožné, ale přijde mi to takové lepší zboží než jinde. Jiné. Poté pokračujeme podél řeky až k japonskému mostu, ten střeží na jedné straně opice a druhé psy – jako sochy samozřejmě. Je to takový krytý most a uvnitř je malý chrám, docela hezké. Dále už se vydáváme na hotel, dát oddych a spršku po perném drancovacím dni a vyrážíme na večeři. Dáváme si opět nějakou zdejší specialitku (Hoi An wanton – Hoanh Thanh) a poté již míříme do hotelu. Jsme po těch všech měření a zkouškách dosti unavení. Zítra navíc máme obíhání s vyzvedáváním již hotových věcí, tak se na to musíme pořádně vyspat.

Druhý den v Hoi An vstáváme kolem 8:30, balíme věci na cestu a vyrážíme sbírat hotové šaty. V 9:00 se zastavujeme v prvním krejčovství. Kimíčkovi sedne tak polovina oblečení, druhou polovinu posílá ještě upravit. Moje sako je ok, padne jako ulité, ale kalhoty jsou problém. Všude seděj, ale přes nohy je to hrozně těsné, takže také odesílám k opravě..:-) máme se zastavit za 2h, prý to bude vše hotové..:-) Ok, vyrážíme na sběr úlovků do druhého krámu. Tam zkouší jen Kimíček – opět, tak půlka věcí sedne a půlka jde ještě na úpravu. Pokračujeme v našem turné. Zastavujeme u bot –  jsou hotovy dvoje Kimíčka – tak je zkouší. Opět, padnou super. Je před dvanáctou a my se chytáme na oběd. Dáváme opět Hoi Anskou specialitu a opět nový druh piva – Saint Miguel, nic moc. Během oběda konečně vidím pořádnou motorku v té spleti všech mopedů, polomopedů a dvou kol s motorem..:-) Před restaurací stojí nový Fireblade. Schází se asi 5 čumilů – něco řeší s tím majitelem. Poté si jeden po druhém nasazuje helmu a každý si objíždí jeden blok. Jen se modlím, aby za to nezatáhli jak na mopedu a neskončili na zádech. Nakonec si dávají pozor a všichni dojíždějí v pořádku. Ale zase po dlouhé době lahodný litrový čtyřtakt s laďáčkem místo věčného prdění mopedů..:-)

Dojídáme a vyrážíme na druhou zkoušku..:-) Opět do prvního krámku – Kimíčkovi sedí skoro vše, jen ještě upravit sáčko u krku, moje kalhoty opět trága – navíc mi odstávají kapsy. Tak jim to ukazuju, no kroutěj hlavou, „jsem holt asi takovej nekonfekční oříšek.:-)“ Nakonec jim říkám, ať ty kapsy zašijou. Stejně jsem je tam nechtěl. Furt jsem měl pocit, že na pravé noze mě to táhne o dost víc než na levé. Tak jsem ji donutil, aby mě přeměřila obě nohy odděleně. Trochu protáčela panenky, co si to ten trouba zase vymýšlí, pak to změřila a zjistila, že obvod pravého stehna je o 4cm větší než u levého..:-) jaké překvápko u praváka..:-) No a bylo jasno. Takže opět za 2 hodinky zkouška. Přesouváme se do druhého krámku – Kimíček zkouší upravené šaty a tradiční vietnamský oděv Ao Dai. Vše super padne, takže druhý krámek odškrtnut.:-) Jdeme na botky. Kimíček má všechny 3, sedí super. Moje jsou taky hotové, opravdu hezké. Zkouším je a něco mě trochu tlačí na patě. Chlapík je popadne a za deset minut se vrací s dvojitou vložkou. Opět zkouším a super – padnou skvěle. Vše balíme a odnášíme na hotel. Tam jsme již vyprázdnili jednu krosnu, takže to tam cpeme. Museli jsme koupit další zavazadlo, tak jsme vybrali takový neutrální kufřík na kolečkách v šedé barvě, abychom ho mohli oba využívat na kongresy. Napěchovali jsme ho pouze dárkama a byl k prasknutí.

Z hotelu jsme vyšli na naši poslední zastávku – pro mojí koženou bundu. Měli ji již hotovou – chudáci, protože už dnes odjíždíme, dělali ji do 4 do rána..:-) Zkoušim a úplně super, padne krásně. Nechávám ji jen malinko zmenšit v obvodu a za hodinku si ji vyzvedneme. Usedáme do vedlejší kavárny. Dáváme Tigera a já dopisuju resty na blog. Po hodince vyzvedáváme bundu a paráda. Vyrážíme na večeři, dáváme jen nějaké lehké jídlo. Mezitím nám volají z Vietnam Airlines, že náš let je o 50 min opožděn. No super..:-/ to půjdeme spát kdo ví kdy. Objednaváme na půl sedmou taxíka do Da Nangu. Skládáme všechny naše věci do kufru a vyrážíme. Cena 240 000 VND. Řidič se diví, proč jedeme tak brzy. No řekli nám, že cesta trvá tak hodinu. Nakonec trvala asi 25 min..:-) Jdeme se odbavit. Nastává okamžik pravdy. Skládáme zavazadla a 48 kg..:-) Tak ta holka říká, ať něco vyndám a vezmu si to na palubu nebo ať zaplatím. No tahat něco z těch kufrů se mi opravdu nechce. Jenže Kimíček se nechce smířit s těma pár doláčema navrch. Nutí mě vyndat ty věci, chvíli na ni koukám a Kimík začíná se stále se zvyšující frekvencí hlasu mě nutit, ať to vyndám. Jen tak odevzdaně stojím a rozhodně se mi do toho nechce. Jak nás tak pozoruje chlápek, co to tam řídí, tak se mu mě asi zželelo a aby Kimíček nepřešla do ultrazvuku, tak nad náma radši mávnul rukou a pustil nás..:-) Navíc nám nabídli, že jestli chceme letět za 20 minut, tak můžeme..:-) tak jsme to vzali – nechápu proč nám tedy volali, že bude zpoždění a že všechny dřívější lety jsou obsazené..:-) Tak se naloďujeme – opět kontrolou procházím s flaškou plné vody – no problem..:-) Let trvá pouze hodinu a co mě překvapuje – letíme Boeingem 777. To se mi zdá na tak krátkou vzdálenost dost velké letadlo. Nicméně je naplněné celé. Lítá to asi 3x do hodiny, fakt velký obrat. Přistáváme v Ha Noi, let ok. Na letišti nás čeká taťka Kimi – včera přiletěli z Čech. Nasedáme do taxíku a jedeme.

Asi po 2km vidíme první vážnou dopravní nehodu za celou dobu našeho pobytu ve Vietnamu. Jsou tam 2 auta a dvě motorky. Na zemi tam leží dva chlapi a jedna žena, naříkají a mají krev na hlavě a na oblečení. Je tam spousta lidí a čumilů. Začali jsme se s Kimíčkem odpoutávat a chtěli jsme jim jako lékaři poskytnout první pomoc. Nicméně než jsem stačil něco říct řidiči, udělal myšku, šlápl na plyn a byl pryč. Ostatně tak to dělali všichni...:-) jj, jak z něčeho nekoukají prachy, tak si toho nevšímají.  Chvíli jsem přemýšlel, jestli ho máme zastavit, ale když jsem si představil, že by se obracel nebo couval na té asi osmiproudovce, tak jsem si říkal, abychom nedopadli jak ti, co jsme je viděli. Naštěstí v protisměru se už řítila sanitka, tak snad je z toho dostanou. No nic moc příjezd..:-/ Z letiště do baráku k rodičům je to asi 40 min taxíkem – stojí cca 350 000 VND. Baráček krásný, typicky vietnamský. Velmi úzký a velmi vysoký – 5 pater. Je tma, tak si ho prohlédneme pořádně až jindy. Vítá nás také mamka Kimi. Když jsme se rozhodli jet na svatební cestu do Vietnamu, taťka nechal celý dům zrekonstruovat. Je opravdu moc hezký, navíc super lokalita. 5 minut chůze od jezera v klidné lepší čtvrti. Přicházíme na pokoj – krásné vybavení. Všechen nábytek z masivu, moc hezké. Dokonce nám taťka nechal udělat klimatizaci. Super. Dáváme spršku, vybalujeme výsledky drancování z Hoi Anu, chvíli posedíme s rodičema a jdeme spát. Zítra nás čeká 3 denní výlet do Ha Long Bay.

Závěrem : Hoi An je krásné město, jeho centrum je součástí světového dědictví UNESCO. Jsou zde krásné malebné uličky. Ulice jsou čisté a hezké. Co je však největší lákadlo pro všechny turisty jsou zdejší krejčovské a ševcovské dílny. Znovu se budu opakovat – neskutečné. Vyberete si cokoliv vás napadne, cokoliv vidíte v katalogu, cokoliv najdete ne netu. Ukážete jim to a do 12 hodin máte 1.zkoušku na míru ušitých šatů, obleku atd. Všude mají záplavu hedvábných šatů s výšivkou různých motivů. Co je úplně super, jsou boty na míru. V životě jsem si nenechal šít boty, myslel jsem, že to už snad ani neexistuje. Opět – do 24h je máte ušity z prvotřídní kůže a na míru…Pokud najdete volný půlden – určitě zejeďte k čamským chrámům v My Son. Jinak si buďte jisti, že z Hoi Anu odjedete o hodně tisíc lehčí. Zkrátka – bez peněz, do Hoi An nelez…:-)

Fotografie : http://mudrolin.rajce.idnes.cz/22.4._Hoi_An/

Autor: Oldřich Štěpánek | úterý 26.4.2011 2:12 | karma článku: 14,67 | přečteno: 3038x

Gili Ayer - opravdový ráj Indonésie

Ráno jsme podle instrukcí byli v 8:30 připraveni po snídani k odjezdu na Gili Ayer. Měl nás vyzvednout chlapík od Mr. Hardyho. Nikdo nikde, jen parta Amíků, kteří si dali snídani před Rinjani trekem. Bolely nás nohy tak, že jsme sotva chodili. Amíci zmerčili, že Rinjani asi máme za sebou, tak začali vyzvídat. Hrozně se divili, že nahoře je dost zima a že v kraťasech to rozhodně nebude žádný med. Nakonec z nich vylezlo, že jim nikdo nic neřekl a že mají jen věci na pláž..:-) No začali být dost nerudní na svého průvodce, načež je uklidnil, že hned další zastávka je u obchodu, kde vše můžou dokoupit..:-) No zajímavá obchodní taktika..:-) Určitě z majitele obchodu něco kápne, ale chudáci ti Amíci. Náš chlapík furt nikde. Zašel jsem za Holanďanem, jestli nemá číslo na Mr. Hardyho. Tak mu zavolal a že prý jeho člověk za chvíli dorazí. No nakonec jsme čekali až do 10:00, než se objevil. Objednal nám koňský povoz a odvezl do přístaviště. Tam nám koupil 2 lístky na veřejnou loď na Gili Ayer – mimochodem tuším 8 000 IDR za jednoho. Funguje to tam tak, že když je dostatek lidí a nákladu na loď, tak vyrazí. Naštěstí nás bylo už dost, takže asi za 10 min jsme se nalodili. Cesta trvala cca 10 minut, bylo to kousek. Jakmile jsme vystoupili, hned byl u nás chumel náhončích nabízejících „transport“ koníkem s povozem. My ale vyrazli pěšky podél pláže.

28.7.2013 v 8:49 | Karma: 12,44 | Přečteno: 646x | Diskuse| Cestování

Výstup na Rinjani - drsný indonéský trek

Ráno jsme vstali už v 8:00, dali si snídani a už nás vezl chlapík na motorce k přístavišti rychlých lodí. Tam jsme se asi s půlhodinovým zpožděním nalodili a vyrazili. Loď vypadala docela dobře, nově. Byla narvaná do posledního místa. Když jsme vyrazili, zapnul jsem GPS na mobilu. Zajímalo mne, kolik tedy „fast boat“ vlastně jede. Tak co jsem sledoval, jela maximálně 50km/h, což na loď je asi dost..:-) Za hodinu a čtvrt jsme dorazili do přístavu Senggigi na Lomboku. Tam už na nás čekal smluvený řidič s nápisem „Olda“..:-) Došli jsme k autu a vyrazili. Řidič byl v pohodě. Zastavil nám, když jsme chtěli fotit, vyprávěl nám, co kde je a kde se co staví a tak. Pak jsme cestou viděli perlovou farmu a Kimíček asi chtěla doplnit svoji sbírku či co, tak jsme se tam zajeli podívat. Perly měli hezké, ale ne úplně černé, tak nakonec nic nevybrala.

17.7.2013 v 19:39 | Karma: 12,03 | Přečteno: 3221x | Diskuse| Cestování

Mount Ijen - peklo sirného dolu

Ráno opět v 3:30 budíček, sbalili jsme všechny věci, jelikož na hotel se už vracet nebudeme. Byla pro nás připravená balíčková snídaně a kafe. Tak jsme něco dali do žaludku a vyrazili jsme. Asi po hodině jízdy jsme přijeli k úpatí Mt. Ijen. Byla ještě tma, takže jsme nasadili čelovky a vyrazili. Čekal nás asi hodinový výšlap k vyrcholku kráteru. Cestou nahoru už jsme potkávali první nosiče síry. Ijen je totiž známá hlavně pro důl na surovou síru, který se nachází u sopečného jezera. Viděl jsem už několik dokumentů v ČR o těchto nosičích. Jejich náklad je cca 80 kg síry a tu musejí přímo z dolu dostat na vrchol kráteru a poté ještě sejít dolů ze sopky. Toto prý absolvují 2-3x denně. No ukrutná práce a jen za pár babek.

10.7.2013 v 1:52 | Karma: 11,00 | Přečteno: 825x | Diskuse| Cestování

Mount Bromo - nejznámější sopka Jávy

Ráno jsme vstali v 7:00, zabalili věci a šli na snídani. V 8:00 nás měl vyzvednout minibus a měli jsme vyrazit na náš třídenní trip. V pohodě snídáme a najednou v 7:30 už u nás stojí náš řidič. Že prej odjezd je v 7:30..:-) No, trochu nám to asi popletli v té agentuře. No nic, tak že prý vyzvednou ještě nějaké hosty a zastaví se za chvíli. Tak jsme do sebe naházeli tousty a kafe a po chvíli jsme už nastupovali do našeho vozítka. Bylo už narvaný turistama - resp. byl to minivan, takže vzadu bylo už asi 10 lidí. Jediná volná místa byla vedle řidiče. Usadili jsme se a vyrazili. Pásy nebyly k dispozici, tak jsme si připadali každých 5 minut jako kamikadze. Ale asi po hodině jsme si na tu jejich zběsilou jízdu v protisměru zvykli a už ji ani nevnímali. Dle itineráře nás dnes čeká 10 hodin jízdy. Jedeme z Yogyakarty až k úpatí Mount Bromo.

9.7.2013 v 1:14 | Karma: 12,15 | Přečteno: 1344x | Diskuse| Cestování

Borobudur a Prambanan - rovníkové památky UNESCO

Ráno jsme vstávali už v 3:30, sbalili si věci a v 4:00 už nás vyzvedával přímo spolumajitel Rumah travel – sympatický Holanďan a jeho zřejmě partnerka z Indonésie, která hovořila anglicky. Za 15 min jsme nabrali ještě jeden pár z Holandska a vyrazili jsme. Většina těchto výletů míří na svítání slunce na Borobudur, nicméně my jsme vyrazili na vyhlídku naproti sopce Merapi. Dorážíme tam asi kolem 5:00. Jsme tam sami, je to taková malá vesnička. Před námi se rozprostírá nádherný pohled do údolí, kde vzadu se tyčí dvě sopky – jedna z nich je Merapi. Pod nimi v mlžném oparu prosvítá džungle.

8.7.2013 v 1:15 | Karma: 9,04 | Přečteno: 573x | Diskuse| Cestování

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Dočasný světoběžník ... :-)