Okolí Da Lat - zelené hory a krásné vodopády

Vstávali jsme opět v 6:00. V 7:30 jsme domluveni s naším taxikářem Kimem na celodenním výletu do okolí Da Latu. V 7:00 jsme před hotelem a jdeme na snídani. Dali jsme si vaječnou omeletku a Bánh Bao - ten knedlík s masem. Ještě jsme chtěli pomerančový džus - zajímavé bylo, že ten džus byl 2x tak dražší než to jídlo. Prej tady ovoce moc neroste a musej ho dovážet..:-) No dejme tomu. V 7:30 nastupujeme do taxíku a vyrážíme. Chlapík se zdá být ok, povídá si s Kimi a je takovej veselej, asi má dobrej kšeft...:-) První zastávka je výrobna přírodního hedvábí. Jsou tady k vidění kokony od bource morušového a náš taxikář nám vykládá, jak to všechno funguje. Mezitím tam pracují nějaké Vietnamky na tkalcovských strojích. Je to úžasný - z toho stroje jim leze ven krásná hedvábná látka - nahoře maj takovej papír nebo co děrovanej - a to je vlastně vzor, jak to ten stroj má přehodit nebo tak. Prostě počítač z doby krále klacka, ale funguje super. Vedle výrobny je i místnost a tam jsou asi 4 ženy a vyšívají to hedvábí - je to fakt krása. Dělají takové ty hedvábné obrazy na zeď. Musí to být ukrutná práce. Kvůli tomu hedvábí je kolem spousty toho morušovníku, kterej žerou ty housenky. Ty housenky jsou pak prý delikatesa...:-) Jinak všude kolem jsou hlavně spousty hektarů kávovníku. Vietnam patří mezi 5 největší producentů kávy na světě. Video : http://www.youtube.com/user/mudrolin#p/u/0/KwdwhTqFpPY

Elephant waterfall

Po prohlídce vyrážíme na první z vodopádů - Elephant waterfall. Zastavujeme na místě a nejdříve se jdeme podívat na výrobnu už textilních výrobků z hedvábí. Dělají to tam všechno ručně ženy z horských kmenů kolem Da Latu. Musí to být hrozně pracné. Prodávají od šátků až po velké ubrusy z hedvábí prošívané bavlnou. Kimíčkovi se líbil jeden šátek, tak jsme něco nakoupili. Dali nám ochutnat zdejší zelený čaj, moc dobrý.

Video : http://www.youtube.com/user/mudrolin#p/u/1/ZqHXjwwMD8s

Poté vyrážíme k vodopádu - vede k němu taková stezka po kamenech dolů - nedoporučuji rodinám s dětmi nebo ne zcela obratným lidem. Opravdu ten svah je příkrý a kluzký. Museli jsme sestupovat velmi opatrně. Kdyby tam někdo uklouznul a něco si udělal, tak by to byl velký problém. To, že tam moc lidí nechodí bylo vidět hned po pár metrech. Na kameni tam seděl asi metrový ještěr, jakmile nás zmerčil - hned zdrhnul. Ani jsem ho nestačil vyfotit. Po asi 20 min sestupování jsme konečně na místě. Nádherný pohled na vodopád. Je to opravdu hezké. Lezeme na různé kameny a fotíme. Svítí dost protislunce, tak nevím co z toho bude... uvidíme. Poté, co jsme se nabažili toho pohledu, lezeme zase nahoru. Nahoře hned vedle vodopádu je pagoda Linh An. Je opravdu krásná. T.č. určitě nejhezčí, co jsme zatím viděli. Je nádherné počasí a v tom kontrastu modré oblohy vypadá pagoda opravdu kouzelně. Vnitřek se bohatě vybaven sochami. Je zde téměř absolutní ticho. Je to krása. Kimíček si poprvé zkusila zapálit kadidla a pronést motlitbu. Před pagodou je několik desítek stromů - na každém z nich je nějaký citát Buddhy. Když mi to Kimíček překládá - je v tom opravdová moudrost.

Vracíme se k autu a vyrážíme na další vodopád. Jedeme asi 30 minut po dálnici a přijíždíme k vodopádu Prenn. Jde se k němu dolů po kamenných schodech. Vodopád nic moc ve srovnání s Elephant waterfall, ale zase je tady spousta atrakcí a dá se projít pod vodopádem. Děláme nějaké fotky a pokračujeme dále. Měli by tady někde být sloni, tak se na to chceme jít podívat. Cestou je odbočka na visací most z bambusu. Tak tam vylezeme, je to docela legrace. Most se kinklá ze strany na stranu.Když šla Kimíček, ještě jsem tomu trochu pomohl, aby si to náležitě užila...:-)

Video : http://www.youtube.com/user/mudrolin#p/u/2/BhhahcxBsS4

Hned vedle mostu nám pak paní nabízí lodičku za 20 000 VND. Prý jen máme plout po řece a dostaneme se ke slonům. No, asi bychom tam došli i pěšky, ale z legrace jsme vyjeli na lodičce. Bylo to celkem hezký. Celou cestu kolem nás obíhal nějaký maník s foťákem a kamerou a točil nás. Nakonec nám pomohl i z lodičky. Byli jsme na místě. Mohli jsme se povozit na slonovi nebo na pštrosovi. Tak zvolili jsme slona. Měli nacvičenou takovou opičí dráhu bažinou a vodou. Byla to docela sranda. Občas se mi zdálo, že z toho sedátka musíme vypadnout, ale udrželi jsme se. Za 15 minut chtěli 200 000 VND za oba. Sice krapet drahý, ale zase na slonovi jsme ještě nejeli.

Video : http://www.youtube.com/user/mudrolin#p/u/3/el3VpNG-Xc4

Maník s kamerou lítal celou cestu kolem nás a furt nás fotil a točil. Bylo mi jasný, že nám to bude chtít prodat. Tak jsem si točil svoje video a dělal svoje fotky. Na konci projížďky nakráčel a chtěl 500 000 VND za DVD a CD s fotkama. Tak jsem ho odpálkoval, ale Kimíčkovi zase začaly svítit očička a bylo jasný, že chce fotečku se slonem..:-) no řekl jsem, ať si to usmlouvá..:-) tak nakonec oba za 350 000 VND. Hned nám to tam přesmahli na kompu na DVD, Kimíčkovi to nahráli i na naší flashku, tak byla spokojená. Dali jsme kokosový ořech a zmzku, nasedli do lodičky a jeli zpět. Resp. - Kimíček chtěla veslovat, takže jsme se opět točili dokola. Nakonec jsme ji zkorigovail a jeli jsme rovně. Když jsme dorazlili na místo, už jsme šli nahoru k autu. Přesunuli jsme se k dalšímu a poslednímu vodopádu - Datanla. Na začátku jsme si hned mohli vybrat - měli tam vybudovanou moderní bobovou dráhu až k vodopádu, nebo jsme mohli jít pěšky. Zvolili jsme druhou variantu. Vodopád je opravdu hezký, takový ten klasický horský. Vede odtud lanovka někam nad jezero, ale zrovna ten den měla technickou údržbu - škoda. Došli jsme k vyústění bobové dráhy a zjistili jsme, že nás za 30 000 VND vyveze nahoru. Tak jsme si to koupili - byla to docela sranda. Byla dost dlouhá, takže dolů to muselo stát taky zato. No vystoupili jsme a chtěli si dát nějakej obídek. Bohužel, ve Vietnamu se totiž obědvá pouze v určité hodiny, když přijdete déle, už většinou nic nemaj...:-( taky nic neměli, tak nic, stejně byl hic.

Nasedli jsem zpět do auta a jeli jsme k blízkému komplexu pagod Truc Lam. Musím říct, že jak jsem psal, že nejhezčí pagoda byla Linh An, tak tento komplex ji určitě trumfnul na plné čáře. Krásné pagody, všechny zrestaurované - pocházejí ze začátku 13. století. Zase - všude krásný klid, prakticky žádní turisté. Super okolí pagod - mají moc krásné parky kolem, spousty květin. Je slyšet jen tlumený cinkot takových těch ozdob do větru - nevím jak se tomu odborně říká..:-) Vnitřek pagod byl moc hezky zdobený, byly tam na zdi výjevy z Buddhova života. Tuhle pamětihodnost jsme si opravdu užili. Následně jsme se už vrátili do Da Latu - dle doporučení LP jsme zajeli do Údolí lásky - tak to je opravdový kýč, tam fakt nechoďte. Srdíčka střídají americké džípy, mezitím je kačer Donald v záhonu kytek apod. To jsme se na to koukli a za 10 min jsme byli venku. Jediní, kdo to tam hltali a fotili se u Amora s nápisem I love you, byli nějací Němčouři - takže klasika..:-)

Poslední zastávku jsme naplánovali na pagodu v Da Latu, která je zajímavá tím, že má nejvyšší sochu Budhy ve městě a zřejmě jednu nejvyšších ve Vietnamu. Přijeli jsem tam, tak ta socha má prý 23 metrů. Mně se to tolik nezdálo, ale možný to je. Jinak Pagoda standard. Nic extra. Pak už jsme se nechali zavést jen do lékárny - pro Panthenol na naše spáleniny - trochu jsme podcenili horské sluníčko. Cestou k hotelu jsme si koupili bagetku s nějakým masem. Byla moc dobrá. Pak už jsme jen odpočívali na hotelu. Večer jsme zašli na véču zase do jedný lepší restošky. Objednali jsme nějaký krevetky a nějaká vepřová žebírka na zelenině s rýží. Byla to ňamka. Pomalou procházkou jsme se rozloučili s Da Latem, zatím jedním z nejhezčích měst na naší cestě. Dnes večer už jen dopsat blog a spát. Zítra v 7:30 pro nás přijede transport na autobus do Nha Trang.

Fotografie : http://mudrolin.rajce.idnes.cz/14.4._Okoli_Da_Latu/

Závěr : Okolí Da Latu určitě stojí za zhlédnutí. Nejhezčí se nám zdál Elephant waterfall, naopak nic moc byl Prenn, ale jsou tam zase ty atrakce a sloni. U vodopádu Datanla je hezká ta bobová dráha a ty vodopády jsou také moc pěkné. Určitě se zastavte v továrně na hedvábí a v pagodě Linh An a koplexu pagod Truc Lam. Naopak nejezděte do Údolí lásky a pagoda Van Hanh je zajímavá pouze tou velkou sochou Buddhy. Je tady toho ještě mnohem víc k prozkoumání, ale už je to relativně daleko od Da Latu. Každopádně okolí je krásné, zelené hory, krásné vodopády, krásné počasí. Pokud budete potřebovat ušetřit ten den na něco jiného, asi se nic nestane, ale bude to škoda. Výlet do okolí Da Latu je opravdu krásný a stojí za to.

Autor: Oldřich Štěpánek | pátek 15.4.2011 2:25 | karma článku: 13,81 | přečteno: 2567x

Gili Ayer - opravdový ráj Indonésie

Ráno jsme podle instrukcí byli v 8:30 připraveni po snídani k odjezdu na Gili Ayer. Měl nás vyzvednout chlapík od Mr. Hardyho. Nikdo nikde, jen parta Amíků, kteří si dali snídani před Rinjani trekem. Bolely nás nohy tak, že jsme sotva chodili. Amíci zmerčili, že Rinjani asi máme za sebou, tak začali vyzvídat. Hrozně se divili, že nahoře je dost zima a že v kraťasech to rozhodně nebude žádný med. Nakonec z nich vylezlo, že jim nikdo nic neřekl a že mají jen věci na pláž..:-) No začali být dost nerudní na svého průvodce, načež je uklidnil, že hned další zastávka je u obchodu, kde vše můžou dokoupit..:-) No zajímavá obchodní taktika..:-) Určitě z majitele obchodu něco kápne, ale chudáci ti Amíci. Náš chlapík furt nikde. Zašel jsem za Holanďanem, jestli nemá číslo na Mr. Hardyho. Tak mu zavolal a že prý jeho člověk za chvíli dorazí. No nakonec jsme čekali až do 10:00, než se objevil. Objednal nám koňský povoz a odvezl do přístaviště. Tam nám koupil 2 lístky na veřejnou loď na Gili Ayer – mimochodem tuším 8 000 IDR za jednoho. Funguje to tam tak, že když je dostatek lidí a nákladu na loď, tak vyrazí. Naštěstí nás bylo už dost, takže asi za 10 min jsme se nalodili. Cesta trvala cca 10 minut, bylo to kousek. Jakmile jsme vystoupili, hned byl u nás chumel náhončích nabízejících „transport“ koníkem s povozem. My ale vyrazli pěšky podél pláže.

28.7.2013 v 8:49 | Karma: 12,44 | Přečteno: 646x | Diskuse| Cestování

Výstup na Rinjani - drsný indonéský trek

Ráno jsme vstali už v 8:00, dali si snídani a už nás vezl chlapík na motorce k přístavišti rychlých lodí. Tam jsme se asi s půlhodinovým zpožděním nalodili a vyrazili. Loď vypadala docela dobře, nově. Byla narvaná do posledního místa. Když jsme vyrazili, zapnul jsem GPS na mobilu. Zajímalo mne, kolik tedy „fast boat“ vlastně jede. Tak co jsem sledoval, jela maximálně 50km/h, což na loď je asi dost..:-) Za hodinu a čtvrt jsme dorazili do přístavu Senggigi na Lomboku. Tam už na nás čekal smluvený řidič s nápisem „Olda“..:-) Došli jsme k autu a vyrazili. Řidič byl v pohodě. Zastavil nám, když jsme chtěli fotit, vyprávěl nám, co kde je a kde se co staví a tak. Pak jsme cestou viděli perlovou farmu a Kimíček asi chtěla doplnit svoji sbírku či co, tak jsme se tam zajeli podívat. Perly měli hezké, ale ne úplně černé, tak nakonec nic nevybrala.

17.7.2013 v 19:39 | Karma: 12,03 | Přečteno: 3221x | Diskuse| Cestování

Mount Ijen - peklo sirného dolu

Ráno opět v 3:30 budíček, sbalili jsme všechny věci, jelikož na hotel se už vracet nebudeme. Byla pro nás připravená balíčková snídaně a kafe. Tak jsme něco dali do žaludku a vyrazili jsme. Asi po hodině jízdy jsme přijeli k úpatí Mt. Ijen. Byla ještě tma, takže jsme nasadili čelovky a vyrazili. Čekal nás asi hodinový výšlap k vyrcholku kráteru. Cestou nahoru už jsme potkávali první nosiče síry. Ijen je totiž známá hlavně pro důl na surovou síru, který se nachází u sopečného jezera. Viděl jsem už několik dokumentů v ČR o těchto nosičích. Jejich náklad je cca 80 kg síry a tu musejí přímo z dolu dostat na vrchol kráteru a poté ještě sejít dolů ze sopky. Toto prý absolvují 2-3x denně. No ukrutná práce a jen za pár babek.

10.7.2013 v 1:52 | Karma: 11,00 | Přečteno: 825x | Diskuse| Cestování

Mount Bromo - nejznámější sopka Jávy

Ráno jsme vstali v 7:00, zabalili věci a šli na snídani. V 8:00 nás měl vyzvednout minibus a měli jsme vyrazit na náš třídenní trip. V pohodě snídáme a najednou v 7:30 už u nás stojí náš řidič. Že prej odjezd je v 7:30..:-) No, trochu nám to asi popletli v té agentuře. No nic, tak že prý vyzvednou ještě nějaké hosty a zastaví se za chvíli. Tak jsme do sebe naházeli tousty a kafe a po chvíli jsme už nastupovali do našeho vozítka. Bylo už narvaný turistama - resp. byl to minivan, takže vzadu bylo už asi 10 lidí. Jediná volná místa byla vedle řidiče. Usadili jsme se a vyrazili. Pásy nebyly k dispozici, tak jsme si připadali každých 5 minut jako kamikadze. Ale asi po hodině jsme si na tu jejich zběsilou jízdu v protisměru zvykli a už ji ani nevnímali. Dle itineráře nás dnes čeká 10 hodin jízdy. Jedeme z Yogyakarty až k úpatí Mount Bromo.

9.7.2013 v 1:14 | Karma: 12,15 | Přečteno: 1344x | Diskuse| Cestování

Borobudur a Prambanan - rovníkové památky UNESCO

Ráno jsme vstávali už v 3:30, sbalili si věci a v 4:00 už nás vyzvedával přímo spolumajitel Rumah travel – sympatický Holanďan a jeho zřejmě partnerka z Indonésie, která hovořila anglicky. Za 15 min jsme nabrali ještě jeden pár z Holandska a vyrazili jsme. Většina těchto výletů míří na svítání slunce na Borobudur, nicméně my jsme vyrazili na vyhlídku naproti sopce Merapi. Dorážíme tam asi kolem 5:00. Jsme tam sami, je to taková malá vesnička. Před námi se rozprostírá nádherný pohled do údolí, kde vzadu se tyčí dvě sopky – jedna z nich je Merapi. Pod nimi v mlžném oparu prosvítá džungle.

8.7.2013 v 1:15 | Karma: 9,04 | Přečteno: 573x | Diskuse| Cestování

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Dočasný světoběžník ... :-)