Nepál a trek kolem Annapuren

Konec naší Tour de Nepal

Ráno jsme si zase přispali, dali si snídani v Thamelu a pak se celý den poflakovali po Kathmandu a dokupovali ještě nějaké suvenýry a dárky do Čech. Kimíček nalezla spoustu hadříků, takže jsme se asi 5x museli vracet s plnými batohy na hotel. Konečně drancování obchodů utnuly poslední 2000 NPR v peněžence. Na hotelu jsme vše narvali do našich batohů i do dalších dvou, co jsme zde nakoupili a vše bylo připraveno na cestu. Zašli jsme na poslední večeři a úspěšně tam utratili zbytek peněz. Měli jsem jen 1000 NPR jako železnou rezervu na taxíka k letišti. Po večeři jsme šli brzy spát, ráno vyrážíme v 7:00 od hotelu.

13.12.2012 v 19:04 | Karma článku: 12.04 | Přečteno: 987 | Diskuse

Kathmandu - hlavní město Nepálu

Ráno jsme vstávali kolem 7:00, dali rychlou snídani a džíp od hotelu nás dovezl na stanoviště autobusů. Dali jsme batohy do kufru /naštěstí ne už na střechu/ a nastoupili jsme. Autobus byl asi nejlepší, kterým jsme v Nepálu cestovali. Velké sedačky, klima nebyla, ale u každého sedadla větráček. Kolem 8:00 jsme vyrazili. Cesta byla díky pohodlným sedačkám celkem ok, nicméně díry v asfaltu jsme cítili pořád. Asi za 4h zastavujeme na oběd. Je to taková jídelna, kde zastavili snad všechny turistické autobusy jedoucí do Kathmandu. Vystoupili jsme a všude davy lidí jdoucí do jídelny. Mají tam zajímavý systém, nejdříve si u kasy musíte koupit lísteček s číslem jídla, které jste si vybrali a poté s tím lístečkem musíte do fronty k jednomu z mnoha chlapíků, co tam kuchtí ty jídla přímo mezi stoly jídelny. Pak si musíte někde najít příbor a místo na sezení a začít jíst..:-) No zážitek, ale něco do žaludku jsme dostali. Za 30 min už zase musíme nastupovat a vyrážíme. Hodinu jedeme tak na pohodu a pak to začalo. Před námi byly hory kolem Kathmandu. Viděli jsme několik kilometrů serpentin, které byly zaplněné stojícími auty. Prostě dopravní zácpa. Nevíme, jestli se něco stalo, nebo jestli to bylo normální, ale strávili jsme čtyři hodiny popojížděním do serpentin, hrůza. Konečně v podvečer dorážíme do Kathmandu. Autobus zastavil na jedné rušné ulici, ptáme se kudy jít do Thamelu (čtvrť turistů) a vyrážíme. Je to asi 10 min chůze.

26.11.2012 v 12:59 | Karma článku: 11.54 | Přečteno: 1449 | Diskuse

Chitwan - překvapivé safari v Nepálu

Ráno vstáváme kolem 5:30, nasadíme batohy a vyrážíme. Hotel úplně tmavý, nikde nikdo. Na recepci zhasnuto. No platili jsme už večer, tak míříme k východu. Oops, hotel je zamčený na mříže..:-) a nám za 15 min odjíždí autobus. Tak co teď, nezbývá nic jiného než dělat nějaký hluk a přilákat recepčního z hotelu. Tak začínám lomcovat mřížemi a čekám. Nic, tak znova. Pak už slyším šramocení a z jedněch dveří vylezl rozespalý Nepálec, chvíli koukal jak puk, nechápal, tak mu říkám, že za chvíli nám jede bus, tak to naštěstí pochopil a pustil nás. Autobus stál na té hlavní silnici proti vstupu do areálu. Je to kousek, tak stíháme. Byl tam autobus, který vypadal lépe než ten minulý, ale že by to byl nějaký zázrak, tak to nebyl. Batohy naštěstí dali dozadu do kufru a my nasedli. Vevnitř je to o dost lepší, tak 2x více místa na nohy, větráčky u sedadel, oddělený prostor řidiče od cestujících. Byli jsme docela spokojeni. Většina cestujících byli cizinci. Tak vyrážíme.

22.11.2012 v 17:02 | Karma článku: 10.41 | Přečteno: 1006 | Diskuse

Rodiště Buddhy - Lumbini, Nepál

Ráno vstáváme už v 6:30, rychle zaplatíme a jdeme 100m dolů po ulici do jedné hezké kavárny, co jsme si včera vyhlédli. Dali jsme si čerstvé pečivo a normální kafe - balada, po těch všech vajíčkách, tibetském chlebu atd. Dojedli jsme, chytli taxíka a nechali se odvést na autobusové nádraží. Taxík byl za 150 NPR. Autobusové nádraží vypadalo jako fotbalové hřiště, kde místo trávy je hlína a místo branek vyskládané hezké turistické autobusy. Je tam takový - asi šéf a organizátor, který se na nás hned obrací, ukazujeme mu naše jízdenky, tak říká, že autobus ještě nepřijel, ale že je na cestě..:-) tak ať si sedneme a počkáme. Vedle nás sedí ještě jeden běloch - vypadal jako kovboj, byl z Kanady. Seděli jsme a koukali, jak kolem nás odjíždí jeden hezký autobus za druhým. Pak přijel ten náš..:-) no, vypadal hodně jinak oproti těm ostatním. Holt - public bus. Jeden z Nepálců hned bere naše bágly a hází je na střechu, poté nás usazuje. Zajímavé je, že i v takovém buse platí místenky. Sedli jsme si o dvě místa jinam a hned nás řidič přesadil na ta správná. Sedačky jsou na Evropany, jako jsem já, dost malé a úzké, ale jde to. Místo na nohy nula, kolena se mi tam skoro ani nevejdou. Kimíček je na tom o poznání lépe..:-)

16.11.2012 v 12:11 | Karma článku: 10.01 | Přečteno: 863 | Diskuse

Trek kolem Annapuren, Muktinath - Jomson - Pokhara

Vstávali jsme až po 8:00 a musím říct, že konečně noc, kdy jsem se nebudil. Přebalili jsme bágly a šli na snídani. Hodně turistů si bere z Muktinathu džíp do Jomsonu a pak už druhou část Annapuren nejdou. Tak to chce udělat i Petr s Danielou a nakonec i my. Rozhodli jsme se ale, že to dáme do Jomsonu pěšky. V klidu dosnídáme a vyrážíme. Cestou potkáváme několik pouličních prodejců většinou s čepicemi a rukavicemi z jačí vlny. Dobré je, že hned vedle vystaveného zboží mají něco jako dřevěný pletací stroj, na kterém to vše vyrábějí. Kupujeme něco pro Kimíčka a vyrážíme. Dnes náš čeká cca 1 000 m sestupu. Jako každý den je dnes azuro. První vesnice, kterou procházíme je Jharkot - jsme tam za cca půl hodiny. Opět pár stánků s hadříkama a ovocem. Obecně na této straně od Thorung La se nám zdá vše takové civilizovanější, mají tu kanalizaci, elektřinu, domy jsou lepší a hezčí atd. Cestou nás každou chvíli míjí nějaký džíp plný turistů. Je fakt, že nás zas tolik pěšky nejde..:-) no uvidíme. Pokračujeme v sestupu, před námi jsou opět krásné pohledy na to samé pohoří, jak z Thorung La. Většinu cesty jdeme po silnici pro džípy. Pokaždé když projedou, tak člověk díky těm oblakům nemůže ani dýchat. No, možná jsme si měli také vzít džíp. Po chvíli chůze vidíme před námi vesnici Khingar. Můžeme jít podél cesty doleva, nebo to vzít naznačenou zkratkou přímo dolů. Díky těm hrozným džípům volíme druhou variantu. Cesta byla nakonec bez problémů. Přicházíme do vesnice a chvíli odpočíváme na stanovišti pro šerpy. Po chvíli opět pokračujeme, bohužel se zase napojujeme na hlavní cestu. Opět pár oblaků kouře od projíždějících aut. Další vesnicí má být Kagbeni, což má být jedna z nejhezčích vesnic na treku. Na rozcestí, kam po chvíli dojdete, můžete jít doleva nebo rovně. Před námi šlo několik šerpů a pár turistů a všichni šli doleva, tak jsme je následovali. Bylo kolem 11:00 a z ničeho nic začalo poměrně hodně foukat. Poměrně hodně je možná slabé slovo. I já s mojí konstitucí jsem se chvílemi musel přidržovat, aby mě to někam nesfouknulo, natož Kimi. Ta mi tam málem uletěla...:-) Ještě navíc terén dost na prd. No sunuli jsme se proti tomu větru krok za krokem. Kagbeni mělo být jen 35 minut chůze a my šli již přes hodinu, tak jsme si říkali, že jsme měli jít asi na rozcestí dolů. A taky že jo. Vyšli jsme za jednu horu a před námi se objevilo obrovské koryto řeky. Vedle břehu pak vedla silnice a daleko napravo od nás jsme viděli - ano Kagbeni. Jsou vidět krásná kaskádovitá políčka před vesnicí. No bohužel, vracet se tam nebudeme. Takže pokud vesnici chcete navštívit, na rozcestí dolů. No, ale kam teď jdeme? Naštěstí nalevo od nás opět vidíme vesnici, tak tam sestoupáme a je to Eklai Bhatti. Poslední vesnice před Jomsonem. Takže jsme šli prakticky zkratkou..:-)akorát přes to pohoří. No nic, hrozně fouká, jsme celí špinaví od prachu, tak hledáme, kde si dát oběd. Je tam pár restaurací, tak do jedné zacházíme. Objednáváme nějakou nepálskou klasiku a ptáme se pána, co nás obsluhoval, jaká je další cesta a jestli tam také tolik fouká. Tak říká, že do Jomsonu je to hodina a půl a prý to bude mnohem lepší - no moc mu nevěřím.

15.11.2012 v 7:00 | Karma článku: 11.06 | Přečteno: 935 | Diskuse

Trek kolem Annapuren, Yak Kharka - Thorung Phedi - Muktinath

Ráno se probouzíme až kolem 7:00. Dnes nás čeká jen cca 2h pochod na Thorung Phedi /4 540 m.n.m./ - poslední vesnice před sedlem Thorung La. Sedáme na snídani, balíme věci a vyrážíme. Za cca 10 min dorážíme do Yak Kharky. No - myslím, že kdybychom včera pokračovali - nějaké to místo bychom našli, ale to už je teď jedno. Je tam několik poměrně velkých hotelů. Vesnicí jen procházíme a pokračujeme v cestě. Jak slunce začíná svítit, začíná se oteplovat, ale i tak je dost zima. Další vesnice na cestě je Letdar. Vím, že pár lidí, co šli naši trasu, došli místo Yak Kharky až tam, ale myslím, že to není třeba. Stejně většina lidí přespí v Thorung Phedi a to je od Letdaru jen hodina cesty a navíc jsou tam jen 2 lodže. Můžete tam také doplnit vodu v safe water drinking station. Děláme pár fotek, počasí je jako každý den perfektní. Pokračujeme dále, až dojdeme na rozcestí. Jedna cesta vede doleva dolů přes most a potom po druhé straně koryta řeky až do Thorung Phedi. Druhá cesta pokračuje rovně a dolů, tam se musí překročit takový malý most a poté zase vyšplhat na druhou stranu k jedné malé restauraci, kde se ale obě cesty spojují. Záleží na vás, která se vám více líbí. My jsme šli tou první. Když jsme dorazili do té hospody, opět tam prodávala nějaká paní jablka. Nyní již 50 NPR za jablko - hodně předražené, ale zase chápu, že to sem někdo musí vynést. Tak zase jedno dáváme. Kolem nás je spousta Číňanů, kteří zde pobíhají a fotí svými cca 200 000 Kč fotoaparáty s metrovými teleobjektivy. Je fakt, že pohledy zpět směrem na Yak Kharku jsou opět krásné. Chvíli jsme odpočinuli a pokračujeme dále. Asi po 40 minutách jsme v Thorung Phedi. Bolí mě hlava jak střep.

13.11.2012 v 8:00 | Karma článku: 11.04 | Přečteno: 937 | Diskuse

Trek kolem Annapuren, Manang - Tilicho Tal - Yak Kharka

Ráno jsme po dlouhé době vyspávali asi až do 8:30. V klídku jsme si došli na snídani a poté vyrazili na obhlídku města. Hned jak jsme vyšli z hotelu, narazili jsme na laundry service, takže jsme se zase hned vrátili na pokoj a dorazili zpět se čtyřmi igelitkami plnými špinavého prádla. Stařík se nám zaručil, že odpoledne to bude suché, tak jsme zvědaví. Pokračujeme dále, ulice je lemována obchůdky se vším možným. Pokud vám něco chybí, můžete zde doplnit zásoby. Je to poslední velká vesnice před přechodem sedla. Jdeme dále, napravo najednou vidíme kino..:-) Dnes v 17:00 dávají 7 let v Tibetu, tak půjdeme. V jednom obchodě kupujeme pár pohledů, ale známky mají pouze na poště. K té se dostanete tak, že projdete celý Manang a až dojdete na rozcestí - doprava na Thorung La a dolů na Tilicho, tak půjdete dolů. Asi po 50 metrech uvidíte nápis Post. Jdeme dovnitř, tam nikdo, tak klepáme. Nic, za chvíli nad námi slyšíme, že jde někdo po schodech dolů. Přichází takový starý Nepálec a zve nás dál. Odemyká velkou kovovou skříň a vyndává asi "poštovní knihu", známky a razítko. Zapíše do knihy odkud jsme, co posíláme a kam to posíláme..:-) Poté olízne sám ty známky a nalepí je všude..:-) Pak to vše vykasíruje. No byla legrace, taková procedura na obyčejný pohled. Jsem zvědav, kdy to dojde. V doporučení je napsáno, že máme mít na paměti, že každý takový pohled musí chudák šerpa za pár rupií přenést přes ty hory a donést je někam do většího města, tak aby to turisti nepřeháněli.

12.11.2012 v 9:00 | Karma článku: 10.36 | Přečteno: 881 | Diskuse

Trek kolem Annapuren, Chame - Upper Pisang - Manang

Vstáváme opět něco po šesté. Po snídani hned batohy na záda a vyrážíme. Dnešní cíl je vesnice Upper Pisang /3310 m.n.m./ Hned kousek od hotelu je brána, která označuje konec vesnice. Před ní jsou krásné barevné nápisy namalované na kamenech. Děláme pár fotek a vyrážíme. Cesta je docela dobrá, stále mírné stoupání. Kolem už vykukují opravdové Himaláje, krásné bílé vrcholky hor. Další vesnicí byl Bhratang, došli jsme tam asi za hodinu 45 minut. Standardní vesnice, jen jsme chvíli dáchli a pokračujeme. Den za dnem se nám jde lépe a lépe, ale nejsme ještě tak vysoko. Je tam už dost trekařů. Zastavujeme v jedné opuštěné vesnici - Khampa - kde nějaká paní prodávala jablka - rostou tady v těch 3 000 m.n.m.. Chtěla 20 NPR za jedno. Ochutnali jsme je a opravdu moc dobrá. Pokračujeme dále a výše. Přicházíme k mostu, o kterém v LP píšou, že nesmíme přejít. Chvíli pozorujeme ostatní a všichni včetně šerpů jdou přes most. Taky cesta po pravém břehu proti proudu nevypadá zrovna využívaně. Tak jdeme s davem, míjíme památník nějakého Japonce, který tam zahynul pod lavinou a pokračujeme dále. Z této strany hory vidíme tu protější cestu popisovanou v LP, pracují na ní nějací dělníci - asi ji rozšiřují, tak třeba příští rok už půjdete napravo.

11.11.2012 v 13:42 | Karma článku: 8.59 | Přečteno: 919 | Diskuse

Trek kolem Annapuren, Tal - Danaque - Chame

Ráno jsme opět vstávali v 6:00 a při snídani jsme studovali cestu. Zatím jsme drželi harmonogram dle LP. Dnešní trek by však dle LP měl trvat 6 hodin a 45 minut. Nechápu proč ti Einsteinové z LP tohle dali do jednoho dne. No, řekli jsme si, že uvidíme. Když tak si to rozdělíme. Vyrážíme hned po snídani, cena cca 4 000 NPR - byl tam ten international call za asi 400 NPR. Hned za městem je krásný pohled na osvětlené hory od vycházejícího slunce. První město, které bychom měli potkat je Karte asi hodinu a 30 minut. Cesta je příjemná, bez žádného šplhání. Užíváme si pohledy na hory a fotíme. Asi za hodinu a půl přicházíme do vesnice, nicméně nápis Karte jsem nikde neviděl. Je tam další rozcestí - krásná široká cesta rovně, nebo přejít most a pokračovat po druhém břehu. V LP je popisována druhá varianta, takže přecházíme. No - to jsme si dali. Šplháme někam do výšin a mezitím pozorujeme, jak všichni ostatní jdou po té krásné cestě na druhé straně..:-) No zpátky už nepůjdeme. Asi po hodině se obě cesty opět spojují a my přicházíme konečně do další vesnice. No koukáme - a my jsme už v Dharapani. Takže ta minulá vesnice Karte byla. Doporučení - nepřekračovat most...:-)

10.11.2012 v 11:52 | Karma článku: 7.50 | Přečteno: 1027 | Diskuse

Trek kolem Annapuren, Bhulbule - Ghermu - Tal

Ráno jsme vstávali dosti pozdě, asi v 7:30. Podle LP to mělo být 4 hodiny 45 minut do vesnice Ghermu, kde jsme plánovali přespat, tak uvidíme... K snídani jsme měli nějaké vajíčko a tibetský chleba - takové sladké pečivo. Podává se s džemem, máslem a medem. Docela výživné, ale brzy se to přejí..:-) Pak už jsme se jen připravili na cestu, zaplatili a vyrazili - bylo cca 9:00. Hned vedle hotelu musíte přejít první visací most na cestě. Dost se to houpalo, pozor na věci, které vám mohou vypadnou z ruky - mohou propadnout dolů do řeky.... vlastní zkušenost. Poté jsme šli proti proudu na pravém břehu řeky. Všechno je tropicky zelené a je hrozné horko. Bhulbule je jen 840 m.n.m. Cestou potkáváme každou chvíli nějaké šerpíky nebo pastevce se svým dobytkem. Občas je to trochu problém, protože cesta je často dost úzká, takže si musíme dávat přednost s kozama..:-) Doporučení : Pokud potkáte stádo čehokoliv - buvolů, koz, koní - vždy si stoupněte na stranu, kde nikam nemůžete zahučet. Často jdete po cestičce a vedle vás je tak 100m sráz dolů. Pokud proti vám jde stádo naložených koníků, máte obstojnou šanci, že vás vytlačí a vy spadnete dolů. Tak bacha na to.

6.11.2012 v 22:03 | Karma článku: 7.87 | Přečteno: 985 | Diskuse

Trek kolem Annapuren, Besi Sahar - Bhulbule

Ráno jsme se probudili kolem 7:00 a vyrazili jsme na snídani, která byla v ceně. Jídelna byla umístěna dole ve sklepě. Již tam sedělo asi 6 lidí a snídalo. Prostředí opravdu nic moc, krapet plísně, ale zase žádné drama..:-/ No pozdravili jsme a sedli si ke stolu. Začali jsme snídat a najednou si říkám, že ta skupina mluví nějakou známou řečí..:-) njn - Češi..:-) Nečekal jsem, že krajany potkáme hned první den. No snídaně nic moc, nějaká vaječná omeleta, hnusný kafe a banán... alespoň něco v žaludku. Po snídani si nás vyzvednul chlapík od pana Govindy a dovezl nás na "autobusové nádraží". Cestou to byla opravu síla. Mysleli jsme, že Nepál bude něco jako Vietnam, ale musím říct, že je to rozdíl asi jako Rumunsko a Švýcarsko. Cestou byl asfalt tak jako sporadicky, město mi přišlo jako kdyby včera bylo silné zemětřesení, kolem cesty člověk občas zahlédnul nějaké ležící a umírající lidi - několik evidentně postižených leprou - byto to dost otřesné. Tak jsme na sebe s Kimíčkem koukli a řekli si - " to jsme to zase někam vyrazili...." Když jsme dorazili na autobusák, bylo to takové špinavé místo, kde stálo asi 100 minibusů a asi tisíc Nepálců, všechny nápisy v té jejich hatmatilce, no byl jsem rád, že tam s námi byl ten chlapík. Zajistil nám jízdenky do jednoho z těch lepších minibusů, nicméně jsme tam seděli my dva a asi 15 Nepálců. Zavazadla na střechu, chvíli přetahovaná s dvěma Nepálkama o místo u okna, ale nakonec jsme vyhráli a něco po 8:00 vyrážíme. Čeká nás asi 150km nicméně je to tak na cca 6-7h jízdy.

1.11.2012 v 22:26 | Karma článku: 11.13 | Přečteno: 1161 | Diskuse

Vítězí Nepál aneb trek kolem Annapuren

Přeji dobrý den všem čtenářům našeho blogu. Po cca roce a půl jsme opět zde. Já - Oldřich Štěpánek s mojí manželkou - Kim Štěpánkovou. Po dlouhé rozvaze, který stát světa navštívit v roce 2012, jsme nakonec vybrali Nepál a trek kolem Annapuren. Jelikož v létě je v Nepálu období monzunových deštů, ideální čas k návštěvě - hlavně hor - je říjen a tento jsme také zvolili pro naše cestování. Do Nepálu jsme přilétli 29.9.2012 a odlétali jsme 26.10.2012. V říjnu je v horách azuro a obecně nejlepší počasí - bohužel to vědí všichni turisti, takže pokud si chcete užít nějaký trek bez hordy ostatních trekařů, je lepší zvolit jiný měsíc - nejčastěji jaro. Jelikož v Nepálu rozsah a dostupnost wi-fi pokrytí pokulhává za Vietnamem, kde jsme byli minulý rok, zápisky z cestování píši zpětně až teď z ČR. Takže krátké představení Nepálu. Je to jedna z nejchudších zemí na světě, kde většina obyvatel žije za méně než 1USD za den. Žije zde cca 30 milionů obyvatel, hlavní město je Kathmandu, gramotnost se pohybuje kolem 50-60%. Nábožensky je Nepál převážně hinduistický, v horských oblastech převáženě budhistický. Národní měnou je nepálská rupie = NPR. 100 NPR = cca 22 Kč. V textu budu používat ceny v rupiích. Pro přepočet na CZK stačí částku vydělit 4.

30.10.2012 v 20:44 | Karma článku: 18.55 | Přečteno: 2402 | Diskuse
Dočasný světoběžník ... :-)